Skautské vzdělání
Čekatelská zkouška (ČZ)
Čekatelská zkouška je základním stupněm činovnického vzdělávání a je vstupním bodem celého kvalifikačního systému. Všechny ostatní kvalifikační stupně předpokládají minimálně předchozí složení ČZ. Cílem čekatelské zkoušky je prověřit zralost uchazeče a zjistit, zda je schopen svojí činností přispět ke zdárnému rozvoji dětí a v maximální míře zajistit jejich bezpečnost. Součástí zkoušky jsou základy skautské výchovné metody a metodika běžných činností družiny a oddílu, základy psychologie a pedagogiky a právní minimum.
Čekatelská zkouška poskytuje kvalifikaci ke spoluúčasti na vedení oddílu nebo k vedení jednotlivé krátkodobé akce se souhlasem a podle pokynů vůdce (při dodržení všech příslušných předpisů). ČZ není postačující kvalifikací k samostatnému vedení oddílu nebo tábora.
Vůdcovská zkouška (VZ)
Cílem VZ je zjistit, zda je kandidát schopen samostatně a úspěšně vést a vychovávat mládež podle skautských zásad. Zda zná cíle a základy skautingu, zda ovládá obsah a metody skautské výchovy a je schopen s nimi pracovat. Zda má potřebné osobnostní předpoklady, znalosti a dovednosti pedagogické a psychologické, organizační a právní. Zda je schopen reprezentovat skautské hnutí na veřejnosti a zda si je vědom odpovědnosti při výchově svěřené mládeže.
Vůdcovská zkouška poskytuje kvalifikaci k samostatnému vedení oddílu nebo tábora a je kvalifikačním předpokladem pro výkon některých dalších funkcí v Junáku.
Manažerský kvalifikační stupeň
= organizační zkouška a hospodářská zkouška
Cílem manažerské kvalifikace je ověřit, zda je kandidát schopen vést a řídit činovníky, organizovat a plánovat činnost skautských jednotek, zajišťovat úkoly v oblasti hospodaření, administrativy a vnějších styků. Manažerská kvalifikace je tvořena dvěma typy zkoušek, navzájem sobě naroveň postavených:
Organizační zkouška
Je určená zejména předsedům rad, vůdcům středisek, organizačním zpravodajům, tajemníkům a dalším řídícím, organizačním a administrativním činovníkům.
Hospodářská zkouška
Je určená zejména hospodářským zpravodajům a členům revizních komisí
Odborné činovnické kvalifikace (OČK)
Odborné činovnické kvalifikace tvoří celou skupinu různých, vzájemně naroveň postavených, kvalifikačních stupňů. Pokrývají celou škálu skautských oborů, přičemž za skautský obor v tomto kontextu můžeme považovat vše, čím se skauting pravidelně a soustavně zabývá jak při práci oddílů, tak při výchově činovníků, správě a řízení organizace či jinde. Nikoliv tedy jen tradiční skautské discipliny (jako je táboření, tělesná výchova), ale rovněž psychologie, organizace a právo.
Cílem odborné činovnické kvalifikace je prokázat hlubší odborné a metodické schopnosti a způsobilost uchazeče v nějakém oboru skautské teorie a praxe. Prokazuje tedy, že uchazeč svému oboru rozumí do hloubky, má patřičné vědomosti, znalosti a praktické dovednosti. Zároveň však prokazuje jeho způsobilost metodickou, tedy schopnost předávat své znalosti dále, a to jak dětem, tak dospívající mládeži a dospělým.
OČK je především nástrojem pro zkvalitnění vzdělávání činovníků tím, že se zkvalitní úroveň činovníků, kteří je provádějí - tedy instruktorů, lektorů a členů zkušebních komisí. Držitelé OČK rovněž tvoří pro jednotlivé obory "odbornou veřejnost" v Junáku. Jsou to tedy ti, kteří danou disciplinu rozvíjejí, zajišťují ji po stránce metodické a publikační, vytvářejí pro ní odborné zázemí, prezentují ji ostatním činovníkům a propagují ji.
OČK je kvalifikací pro vzdělávání činovníků. Zejména je upřednostňovanou kvalifikací pro členy zkušebních komisí čekatelských, vůdcovských, organizačních a hospodářských zkoušek.
Kapitánská zkouška
Kapitánská zkouška je zvláštním případem OČK. Jejím cílem je zjistit, zda je kandidát schopen vést oddíl při činnosti na vodě především s ohledem na zajištění bezpečnosti, obohacení skautingu vodáckou činností a že má potřebné znalosti a dovednosti pro provozování této činnosti i pedagogické schopnosti a znalost metodiky pro předávání dovedností a znalostí svěřené mládeži.
Činovnická zkouška OS
Činovnická zkouška OS je zvláštním případem OČK. Postačující vstupní kvalifikací pro uchazeče o tuto zkoušku je bui vůdcovská zkouška, nebo čekatelská zkouška a absolvence kurzu pro vedení klubu OS. Cílem zkoušky je zjistit, zda je kandidát schopen vést činnost klubu OS a dále rozvíjet oldskauting v rámci Junáka, a že má potřebné znalosti a dovednosti pro provozování této činnosti i pedagogické schopnosti a znalost metodiky pro předávání svých dovedností a znalostí.
Instruktorská kvalifikace
Cílem instruktorské kvalifikace je prokázat schopnost uchazeče vzdělávat a vychovávat činovníky. Tedy vést lesní školy a kurzy, další akce výchovy činovníků, předsedat zkušebním komisím atd. Má prokázat, že uchazeč je na tyto role připraven jak po stránce pedagogické, tak i po stránce osobnostní.
Získání IK opravňuje k výchově činovníků.
Lesní školy a kurzy
Posláním lesních škol a kurzů je především příprava pro roli skautského činovníka - v oblasti znalostí, vědomostí, dovedností, postojů a návyků. Dále upevňuje vědomí sounáležitosti, služby hnutí, závazku. Nabízí prožitek skautského společenství, motivaci k další službě. Je místem pro výměnu zkušeností, hledání nových metod, přístupů, programů; místem prohlubování duchovního rozměru skautingu; příležitostí pro upevnění morálních a charakterových vlastností činovníků.
Regionální lesní školy a kurzy mají rovněž významný podíl na budování skautského společenství, zázemí výchovy činovníků a vytváření neformálních vztahů v regionu.
Většina lesních škol a kurzů má ještě další specifické poslání, kupříkladu přípravu na ČZ, VZ, OČK, ... Tyto lesní školy a kurzy mohou být spojeny s konáním příslušné zkoušky.
Lesní kurzy
Lesní kurzy (též nazývané motivační lesní kurzy, roverské lesní kurzy či lesní kurzy R&R) jsou určeny především pro věkovou kategorii 15 - 20 letých. Posláním lesních kurzu je zejména:
- podchycení zájmu o setrvání v hnutí a o činovnickou službu,
- rozvíjení osobnosti, výchova k sebevzdělávání,
- uvědomění si svého místa v životě, rozšíření vlastních obzorů.
Každý lesní kurz může mít své specifické zaměření - vodní skauting, duchovní výchova aj.
Obsah LK vychází z obecných cílu a ze specifického zaměření každého LK. Každý kurz rozvíjí kromě dalších tato témata:
- Myšlenkové základy skautingu;
- Občanství a vlastenectví;
- Cíle skautské výchovy;
- Činovnická a roverská služba;
- Základy psychologie a mezilidských vztahů;
- Mravní a duchovní výchova;
- Estetická výchova;
- Tělesná výchova;
- Skautská praxe.
Čekatelský lesní kurz
Čekatelské lesní kurzy slouží poedevším k přípravě čekatelů na práci s dětmi a mládeží v rojích, smečkách a oddílech.
Jsou optimální formou přípravy na složení ČZ, která může být součástí programu ČLK.
ČLK rovněž usilují o:
- podchycení zájmu o setrvání v hnutí a o činovnickou službu,
- rozvíjení osobnosti, výchovu k sebevzdělávání,
- uvědomění si svého místa v životě, rozšíoení vlastních obzorů.
ČLK jsou určeny především pro věkovou kategorii 15 - 20 letých.
Obsah čekatelského lesního kurzu především vychází z témat čekatelské zkoušky:
- Myšlenkové základy skautingu;
- Úvod do pedagogiky a psychologie;
- Metodika;
- Bezpečnost;
- Zdravověda;
- Organizace a právo;
- Základy hospodaření.
Čekatelský lesní kurz podle možností obsahuje další programy, které podporují všestranný rozvoj osobnosti účastníků, nebo které pro ni mohou být inspirací při činnosti v oddílech, smečkách a rojích. ČLK zpravidla obsahuje i prvky skautského táborového programu.
Vůdcovký lesní kurz
Posláním vudcovského lesního kurzu (dále jen VLK) je především příprava pro roli skautské vůdkyně či vůdce - v oblasti znalostí, vědomostí, dovedností, postojů a návyků. Dále upevňuje vědomí sounáležitosti, služby hnutí, závazku. Nabízí prožitek skautského společenství, motivaci k další službě. Je místem pro výměnu zkušeností, hledání nových metod, přístupu, programu.
Obsah VLK vychází z hlavního cíle, tj. dobře připravit účastníka na roli skautského vůdce. Základní náplň je tedy určena obsahem vůdcovské zkoušky. VLK se může částečně profilovat, jednak podle věkového stupně, jednak větším důrazem na některou oblast skautské výchovy (např. vodní skauting, duchovní výchova, příroda, tábornictví, ...).
Manažerský lesní kurz
Posláním manažerského lesního kurzu (dále jen MLK) je především příprava činovníku, kteří budou schopni vést a řídit další činovníky, organizovat a plánovat činnost skautských jednotek, zajišťovat úkoly v oblasti hospodaření, administrativy a vnějších styků. Dále upevňuje vědomí sounáležitosti, služby hnutí, závazku. Nabízí prožitek skautského společenství, motivaci k další službě. Je místem pro výměnu zkušeností, hledání nových metod, přístupu, programu.
Obsah MLK vychází z hlavního cíle, tj. připravit účastníka na složení hospodářské či organizační zkoušky.
Lesní školy
Posláním lesních škol je zabezpečit vyšší vzdělání činovníků ochotných podílet se na výchově budoucích vůdkyň a vůdců, prohloubit jejich chápání skautské myšlenky a cílů skautského hnutí, přispět k dalšímu rozvoji osobnosti, vést je k tomu, aby svojí činností přesáhli hranice oddílu a střediska. Upevnit vědomí sounáležitosti, služby hnutí, závazku. Nabídnout prožitek skautského společenství, motivaci k další službě. LŠ jsou i místem pro výměnu zkušeností, hledání nových metod, přístupu, programu. Lesní školy rovněž slouží k přípravě skautských odborníku a jsou optimální formou přípravy k získání OČK.
Základní obsah každé LŠ smiřuje k naplnění jejích cílu, tedy rozvíjí všeobecnou skautskou vzdělanost.
Každá LŠ nutně obsahuje tato témata:
- Duchovní rozměr skautingu;
- Občanství a vlastenectví;
- Psychologie, osobnost činovníka;
- Mravní výchova;
- Cíle skautingu;
- Metodika vybraných oblastí skautské výchovy (např. estetika, táboření, příroda, tělesná výchova, právní předpisy, psychologie, organizace, ...);
- Mezilidské vztahy, komunikace a týmová práce;
- Mezinárodní rozměr skautingu;
- Zamyšlení nad aktuálními problémy a úkoly hnutí;
- Témata specifická pro jednotlivé kmeny.
Každá LŠ má zpravidla další specifické zaměření vycházející z jedné nebo několika OČK.
Instruktorské lesní školy
Posláním instruktorských lesních škol je připravit instruktory pro další výchovu činovníku. Instruktorská lesní škola je nejvhodnější formou přípravy k získání instruktorské kvalifikace.
Obsah ILŠ je určen v první řadě podmínkami získání instruktorské kvalifikace, dále pak rozvíjí všeobecnou skautskou vzdělanost a zahrnuje zpravidla i tato témata:
- Duchovní rozměr skautingu;
- Psychologie, osobnost činovníka;
- Mravní výchova;
- Cíle skautingu;
- Metodika vybraných oblastí skautské výchovy (např. estetika, táboření, příroda, tělesná výchova, ...);
- Mezilidské vztahy, komunikace a týmová práce;
- Mezinárodní rozměr skautingu;
- Novinky z literatury i praxe;
- Zamyšlení nad aktuálními problémy a úkoly hnutí.